Andra djur som sällskap?

Ibland springer man på diskussioner om sällskap till hästar.
I lagen står det att hästar måste ha sällskap, helst av egen art.
Men ibland kanske det inte funkar? Det finns faktiskt
de hästar som inte tål andra hästar?? De kanske går bättre med
får, getter, kor eller grisar? De djur som man bör undvika att ha med
hästar är små gnagare som kaniner och marsvin, och höns.
Gnagarna för att hästen av misstag kan trampa ihjäl sin kompis,
och höns för att de ofta är dammigare och "giftigare" än andra
djur.
Jag anser att alla hästar ska ha sällskap. Sen om det är en annan häst, en åsna,
en get, ett får, en ko eller en katt, det är upp till hästägaren och hästen,
det viktigaste är ändå att djuren är lyckligast, eller hur?
 lånad
Fotograf: http://camillaolssonfoto.weebly.com/

Som ni ser på bilden, så leder alltså hästen sin flock, som består av kossor.
Men jag tycker hästen ser ganska tillsfred ut, och Camilla, som äger hästen,
sa själv att hästen trivdes bättre med sina KOmpisar, än med hästarna
i stallet. Detta skulle jag själv vilja testa med Rebell, jag tror det är
jättebra för hästen, det är miljöträning, nytänkade och hästen
får en annan trygghet, då kor är mycket mindre lättskrämda än hästar.

Min morbror och morfar har alltid haft kor, och min morbrors fru har även hästar
på gården. Korna reagerade inte för mycket, varken traktor,
lastbilar, nyårsraketer
eller liknande skrämde dom, de stog bara och tuggade
sitt hö. Och detta började så sakta smitta av sig till hästarna. Då är det väl
inte fel? Jag tycker det är helt ok att ha andra djurarter som sällskap,
men kanske helst en större flock, kanske blandade djurarter?


Vad tycker ni?


//Sofie

Postat av: Camilla

Jag tycker ju absolut att du bör testa din häst med kor, om du tror att han skulle funka med det :)

Och visst kanske han kommer vara osäker första dagarna/veckan (det var min men han vande sig när han väl lärt känna korna), men de vänjer sig rätt fort.

Sen får man ju ha i åtanke att alla hästar inte alltid platsar utan en hästkompis i hagen.

Min häst (på bilden ;)) har alltid varit väldigt självständig, och alltid lägst i rang när han gått med hästkompisar osv. När han fick gå med korna var han plötsligt den som fick bestämma, o leda. även om det inte riktigt fungerar på samma sätt med kor som med hästar, så tror jag att han gillade att för en gångs skull inte vara lägst i rang o att han fick mer riktiga vänner.



Jag har heller aldrig hört min häst (jag har haft honom i 4 år) ställa sig och gnägga åt andra hästar när jag kommer hem från ridturer osv, men när vi kom tillbaka till hagen efter en ridtur när han stod med korna, så gnäggade han flera ggr och korna svarade och han gick alltid fram till dom. :)

Även om de inte gick sida vid sida hela dagarna (han är somsagt väldigt självständig), så var han nöjd o glad o när det började mörkna drog han sig närmare dom istället.

Så, det är absolut värt ett försök, tycker iallafall jag! :)

2012-04-06 @ 19:40:28
URL: http://www.camillaolssonfoto.weebly.com
Postat av: paulina

Jag kan tycka att det är svårt att ställa sig på någon särskild sida gällande den diskussionen. Vi själva har ju hundar kring oss och det finns ingen lag att hunden ska ha en hund kompis. Förutsättningarna är inte dem samma som ned en häst alla gånger men principen den samma. Att hästar i fångenskap inte kommer överens grundar sig i många fall att vi inte har flera tusen hektar hästarna kan röra sig på som de haft om de va vilda. När det sociala samspelet mellan hästar sker så kan ibland den som är lägst i rang få hålla sig en bit utanför, vilket kan vara svårt i en hage om några 20m2 (eller hur stor nu de flesta hagar är)



Men att påstå att det ena eller andra är bäst utan att stå i en viss situation är svårt att göra. Inte alls konstigt att en häst som annars är hack kyckling trivs bra där den slipper vara det. Hästar har självförtroende de med, det syns tydligt i galopp och trav industrin.



Så absolut. En glad häst mår bäst.

2012-04-06 @ 22:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: