ihhhhhhh.

Så lät Bengan när jag longerade han idag. Finaste tönten.

Var rätt djupt underlag i paddocken så ska ta det ganska lugnt där inne för att inte fresta för mycket på senor, kotor och sånt där tjohejs. Men han ska ju endå tömköras ute mycket ett tag framöver så i helgen tänkte jag att vi skulle ta premiär långturen som är på ett par kilometer. Underbart!

Men han fick bralla av sig lite och det ganska regält. Han hoppade, tjoade och tjimmade med ryggen böjd likt en ostbåge och huvudet mellan benen.

Jobbade han lite lätt över bommarna som låg framme och han var super fin.

Det stora minuset idag var koncentrationen som var helt bort blåst kan man väll säga. Han galopperade när han fick travkomando, skrittade när han fick galopp kommando och lyssnade inte alls på avsaktningarna men lät det vara efter som att det är nytt ställe och de körde med fastgödselspridaren på vallen brevid :)


Mökkur & Bengan.

 

Sen var det Mökkurs tur, han har som sagt varit skadad på grund av för mycket bus i hagen så Mökkurs ägare ville se om jag kunde sätta honom på pottan lite. De hade försökt promenera med honom imorse med Bengan i täten men icke, han ville inte gå. Så tränade lite ledarskap, mycket gå - stanna - backa övningar för att få han att lyssna.

Mökkur kan man likna med en 16 årig pojke som helst vill dricka sprit, tjuvröka och klämma på tuttar. Han är drumlig och bufflig i en kombination med "jag är kungen här". Igår nockade han C när jag skulle släppa ut Bengan så hon fick niagarafall ur näsan. Det stod som en öppen kran ur näsan på henne med blod.

För det gör han, kastar med huvudet mot den som leder. Inklusive mig idag, vilket han provade två gånger sen var det inte kul längre. Jag är en hästagare.

Vi gick, han stannade, jag backade. Till slut så fattade han att det inte var någon idé så vi traskade bort mot vinterhagen där vi höll till en stund med att just precis, backa - gå - stanna och flytta lite rumpa. Det hjälpte!

 

Vad har du gjort idag?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: