Longering med superponnyn.

Efter som att jag var så grinig efter mitt bakmisslyckade fick det bli longering nu på kvällen istället.
Beslutade mig för att för dagen ha inspänningar på honom i form av typ halsförlängare (gjord av tre bensnören, har man kort hals så får man använda fantasin). Var i stora hagen, hästarna var redan intagna när jag kom ner så passade utmärkt. Där har man massa plats att snurra runt och underlaget är rätt lagom fast.

Började skritta fram honom och efter det övergick jag ganska omgående till att galoppera honom. Efter som att galoppen aktiverar fler muskler och vi behöver arbeta på den.

Efter ett par slappa varv i valfritt tempo i båda varven tog vi ett par varv i trav, även de i valfritt tempo. Med andra ord full travar trav med inslag av bocksprång och caprioler.

Efter detta var han antagligen varm i kroppen så spände in honom lite lätt. Började med att skritta honom med god framåtbjudning i båda varven, lite halter och igångsättningar. Han sökte sig fint till bettet och lyssnade bra på mig. Skönt! Efter som han känts så himla ofokuserad de senaste dagarna.

Övergick till trav då målet var ett bra, stadigt typ arbetstrav tempo. Även där lyssnade han bra på övergångarna och om jag bak han lugna ner sig eller öka tempot. Underbart! Han sökte sig bra till bettet och såg avslappnad ut.

Rullade över i galopp, som är våran stora svaghet. Blev mååånga varv i båda varven, galopp galopp. Jobbade inte så mycket på övergångarna utan att han skulle hålla igång i det tempo som han kände sig bekvämast i. I ena varven var det betydligt enklare så la mer energi på andra varvet.

Travade och skrittade där efter av, lång och låg. Han var fin. Super fin.


Fina pluttisen.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: