Svar på fråga:

Paulina:
Du läste lite i bloggen och du sa att mökkur buffas och är allmänt kaxig.
Amols gör också det när han blir smått otålig men trots att jag visar klart och tydligt innan han hunnit påbörja en knuff att det inte är okej (höjd hand och snärt på nosen, rak hållning) fortsätter han.

Svårt när han är ridskole häst att jobba med han längre stunder med att befästa ledarskap. Samma med att han har svårt att stå still vid uppsittning för han är otålig även där.

Ah, kanske blev lite rörigt men tips,hur gör du?

Hej Paulina!
Det är svårt när man hanterar en häst så sällan som jag misstänker att du gör med Amols till skillnad från en häst som man hanterar varje dag eller där det åtminstonde är samma person varje dag. Jag ger M (Mökkurs ägare) tips om hur hon ska göra och det följer hon.

Han är uppenbarligen van vid att han får göra sådär men det går att befesta ett ledarskap, men det tar längre tid när man inte hanterar hästen dagligen och att det desutom är personer mellan era 'träffar' som inte säger ifrån.

Med Mökkur backar vi mycket och han får aldrig ha huvudet vänt mot mig utom när jag ber honom om det. Han nockar som sagt folk (och i förrgår så illa att C trodde att hon bröt näsbenet).

Efter som att Amols beteende kommer fram när han är otålig - stå still, klappa och lugna ner honom. Han måste någonstans förstå att här står vi och här ska vi stå. Nu är det ju en ridskole häst men om vi leker med tanken att han var din egna hade jag börjat med att få honom att förstå att man står stilla tills man blir ombedd att inte göra det. Förstår han det från marken tar man det nästa steg och börjar med uppsittningen - han ska stå still tills du ber han gå. Men det är svårt det där med tanke på att utav 10 ryttare kanske bara hälften säger till honom att "Hörrö du, stå still" och då vet han ju att det kan fungera - alltså provar han.

Lycka till! Kram Anna & Bengan


Postat av: paulina

Ah min tanke, jag har börjat att inte ta ut honom fören halvtimme innan då kan jag berömma honom under tiden han är lugn och avslappnad och det är ju markant skillnad från nu till första gången. Men uppsittning är fortfarande problem. Jag får kanske prova samma taktik som med Julia gällande uppsittning men så fort jag sitter upp räcker ett lätt tag i tyglarna för att han ska stå still. Får kanske höra med u-sektionen om jag kan få skötare tid för honom och då jobba ledarskap med honom. Tack för tipsen ändå och lite samtanke.

2012-04-03 @ 13:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: