Två tidigare märrar i mitt hjärta.

Jolanda
f. 1988
e. Dijkzichts Rissaz
ue. Floras Hof Minstreal
Uppfödd i Holland.

Jollan kom in i mitt liv 2008. Min far lovade mig att nu Anna, läs naturvetenskap på gymnasiet och du får en häst. Ja jag nappade som den hungrigaste aborren på betet. La ut en annons om att jag letade foderhäst och Jollans dåvarande fodervärd ringde upp och vi bokade in en provridning.

Jollan var en bestämd primadonna men jag fastnade för denna tös som bara någon dag tidigare bitit en av mammorna i stallet när hon hade gått förbi boxen.

Någon månad efter första provridningen så skrittade jag hem henne barbacka. Första och sista ridpasset de gick att rida ut på henne själv för övrigt men mysigt var det.

Jolanda tog mig från ridskole ryttare till att förstå att det inte bara är människan som har dåliga dagar. Men vi tog oss från att vara kantiga, osamanhängande och med dålig takt i gångarterna till att starta en LB:1 med godkänd poäng.

Och så mycket kul vi hade, vansinnes ridpas med Li och Panks på flera mil i vild galopp barbacka. Träningar, klubbtävlingar, soliga dagar och alla ridpass allt verkligen satt.

Sen att hon inte ville komma in när det var fint väder, inte gick att rida ut på själv, kunde tjura ihop totalt när vi tränade är en annan femma ;)

Vintern 2010 så kände jag att vi inte kom längre, jag hade tröttnat på henne och hennes envishet. Det var inte kul längre att inte komma överens - trots att hon var min guldklimp. Till skåne for hon till en familj som verklade perfekt. 4 månader senare fick jag ett sms om att hon var halt och skulle tas bort en vecka senare.

Underbara du.



Camellie B
f. 2008
e. Camaro M
ue. Tolstoy
Uppfödd i Sverige.

Mellie kom till mig lite av en slump när jag var häst lös vintern 2010 då mitt ex's chef's fru är uppfödare och Mellie skulle visas på tre års testet men de hade ingen egen tid till detta. Jag tog hem henne utan att knappt veta vad hästen hette. Hade borstat på henne en gång innan men tog språnget att satsa.

Med Mellie lärde jag mig otroligt mycket under det halv året hon stod hos mig på inridning. Det var sadelvänjning, promenader, löshoppning, ridning och uppfostran.

Roligaste biten var helt klart allt funderande. Hur får jag fram en häst som inte blir som Jollan? Och jag tycker jag lyckades, red in henne i skogen och hon gick i slutet av våran tid i alla gångarter i form. Hon fick åka hem efter avslutat tre års test och kom till mig igen i augusti.
En dam med mycket självförtroende som jag egentligen skulle köpt - där av Bengan. Men dessvärre gick hon inte igenom besiktningen med hälta höger fram + bak. Att hon desutom blev en helt annan häst när hon kom ner till Öland är en annan bidragande anledning till att hon fick åka hem igen. Hon skickade min hovslagare i väggen, gick inte att ta in i stallet utan att protestera, stegrade och levde rövare.
En häst jag tänker på och saknar så gott som varje dag.

Postat av: Hanna

Så fina bägge två!

2012-04-07 @ 10:09:17
URL: http://haner.blogg.se/
Postat av: Ida

Jolanda påminner lite om min häst -88, fd. travhäst :) Hon är väldigt envis och har bra och dåliga dagar. dock aldrig dum.

2012-04-08 @ 12:22:14
URL: http://idrus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: