Dagens Bengtsson.

Idag stod det tömkörning på schemat, inte särskilt ovanligt. Men med ett nytt bett.

Har tidigare haft ett rakt med fasta ringar.

Efter som att han inte trivs på varken tredelat eller två delat så har jag införskaffat mig ett nova bett för att se hur han fungerade på det. Har gärna något att variera på, först tyckte han att det var väldigt konstigt men när han hade mjuknat efter uppvärmningen så kändes han väldigt stabil på det.

Dagens pass var en smula oseriöst, små tjejerna skulle hoppa och rida över cavaletti så vi hänkade på där. Med en liten kille som inte har sådär jätte mycket bomvana och är lite tittig på hinder så var det ett himla skå att berömma över honom.

Förutom att vi skuttade lite på krysset (typ 30-40 cm) och travade över cavaletti så arbetade vi med halterna, ställa och böja samt övergångarna. Det gick hyffsat med tanke på att han stått hela helgen. Han var lite stissig och hetsig mellan varven, misstänker att han blev lite stressad när alla for runt i galopp & hoppade samt att han själv skulle hoppa. När vi satte igång med galopp arbetet (som förövrigt börjat gå ruskigt bra) var han alldeles till sig och fattade ur halterna till och med. I vänster varv fick vi jobba endel på att fatta rätt galopp då höger är den han har lättast för. Galopperade en serpentin desutom med tre bågar och byte imellan, gud vad frän han är! Bytet från väster till höger gjorde han klockrent och höger till vänster bytte han bak sedan fram efter lite påtryckning.

I slutet så skrittade jag av honom med målet att få en lugn och harmonisk känsla. Lyckades riktigt bra och han tuggade samt skummade lite lagom, kändes mjuk och lyhörd i sidorna desutom.

Jag vill aldrig avsluta ett pass med en stressad och stissig ponny, det ska avslutas positivt och lugnt.




Någon som vill se film på när jag tömkör Bengan?


Postat av: Lisbeth Ingvarsson

Jag vill gärna se film från tömkörningen! Ha det gott!

2012-02-29 @ 06:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: