Unghästar i all ära.

Förr eller senare kommer alla häst tokiga tjejer i kontakt med en unghäst. Vare sig man vill eller inte, de är över allt. Bra är väll det, framtidens generation.

Men tänker Du på följande saker när Du har fått hem din första unghäst, din framtida tävlings och ridkamrat?

- Att den unga hästen inte ska gå alla dagar i veckan.

Jag brukar på iallafall tre åringar säga tre dagars träning i veckan och helst inte efter varann. Varför? Jo för att den måste få tid att smälta nya intryck, bearbeta senaste arbetspasset och få tid att bygga upp kroppen. Jag läser här och var om folk som aktiverar sin ny tagna häst 5-6 dagar i veckan. Med Mellie så hade jag tre - fyra pass i veckan som jag aktiverade henne. Antingen gick en promenad i träns, longerade med sadel etc.

- Var noggrann.
Hafsa inte igenom något av alla moment. Lägg tid och energi på att hästen ska förstå röstkommandon, din bubbla är din, att det inte är farligt att vara ensam, att bettet är okej etc etc. Det är lätt att tänka "Nej men nu kan vi det här" för att den unga hästen utvecklas och lär sig så fort. Ja den gör det men man måste bromsa den och ta det i sakta mak även fast att den redan "kan det". En dag blir det för mycket och den dagen är inte rolig.

- Tänk nu och framåt.

"Vad händer om jag gör såhär?" Är en bra fråga att ställa sig, hur vill jag att hästen ska vara i färdigt tillstånd och hur når jag dit? Med Mellie red jag till exempel utan kontakt i bettet väldigt länge för att jag tycker att sitsens inverkar är viktigare, hästen ska ju senare ridas ihop bakifrån och fram så varför rida in hästen framifrån och bak?

- Att den behöver viloperioder.

Hellre ofta än för lite, du tjänar så otroligt på det i det långa loppet. En övertränad och trött-i-knoppen unghäst är ingen höjdare och ni kommer inte komma längre än där ni är idag.

Ett par få saker av alla, men de som jag anser är viktigast.

Samma dag som jag satt upp på henne första gången. Känslan var fantastisk.
Fina Mellie.

 

Någon som vill höra mer om Mellie?



Postat av: Emelie

Hej!

Vilken fin blogg du har :)

Har du lust att göra ett bloglovin byte? ^^

2012-02-29 @ 20:28:33
URL: http://jedressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: