Varför tömkörning?

Jag får ofta frågan om jag inte tröttnar på att tömköra dag ut och dag in och nej det gör jag inte.

Tömkörning är ett utmärkt kompliment till ridningen, man ser hur hästen rör sig, den får chans att finna egen balans och självförtoende samt att man kan utföra alla de rörelserna man gör vid ridning.

Visste du att det många gånger är bättre att lära in en rörelse i tömkörning innan man gör den från ryggen?

Tömkörning är också ett bra sätt att bygga upp en häst och om man behöver muskla om den. Kanske är hästen inte färdig i kroppen och man vill vänta med att köpa sadel, då är tömkörning super bra för att bygga upp ryggens muskelatur.

Bengan kommer jag aldrig kunna rida så det alternativet går bort, men tömkörningen är minst lika bra. Ett vanligt tränings pass för oss består utav volter, samlingar & ökningar, sidvärts, halter och massa övergångar. Nu på senare tid har vi lagt sidvärtsen i en liten låda för att plocka upp det senare för att det var lite tidigt i utbilden ännu. Jag kunde inte plocka upp bogen som var i riktningen vi flyttade åt vilket gjorde att han mer 'gled' och tog till med det även när jag inte bett honom. Istället tog vi upp galopp arbetet mer seriöst, för bara en månad sedan orkade han nästan inget och nu kan vi galoppera i okej takt på rakt och böjt spår. Märkte även tidigt att Bengan byter väldigt lätt och naturligt så det är något vi arbetar med för tillfället.

Jag tömkör både i ridhus och ute i skog & mark för bästa varierade träning. Det är helt underbart att vara ute och gå i skogen med en pigg ponny framför sig.

Brukar du tömköra?






Postat av: Bonnie

Tömkör båda mina en del som komplement till ridningen:)



sv: Tack:) Majsan var ju bara riden i 1 månad på filmen och utvecklades enormt, hon hade mycket lättare med att hålla ihop sig än vad Royal har haft. Han kan röra sig fint han också men har ju haft väldigt mycket svårare att hålla isär gångarterna och är ju ganska paddliig bak så han har ju haft det lite jobbigare så;)

2012-02-27 @ 14:10:01
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Kattis

Vilken söt shettis på bilden! :)

2012-02-27 @ 14:14:55
URL: http://mazuqvikana.blogspot.com
Postat av: Emelie

Japp jag tömkör =) Både på volt, över bommar, ute i skogen och lösgörande arbete. Varierar väldigt mycket med underlag och övningar, Det är så fruktansvärt roligt!

2012-02-27 @ 16:58:11
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Lina

Hur tycker du att din tömkörningsgjord fungerar? Är den helt platt eller är det någon form av stoppning i den?

Är på jakt efter en gjord till min shettis nämligen :)

2012-03-09 @ 14:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: