Smal? Fet? Underviktig? Överviktig?

Något jag ofta stöter på är dessa storleksideal! ÖVERALLT!!
Antingen är det fint att vara smal eller att vara tjock.
Dom tjocka säger att åååååh vi är tjocka och vackra!
Och de smala säger precis samma sak. Sedan står det några
viktigpettrar som är varken eller, och bestämmer vilka som är
vackrast, och i dagens samhälle är det dom smala.
 
Överallt blir vi plägrade av kroppsideal, klädbutiker, reklam, tv,
radio, i skolan, på jobbet, kanske tillochmed inom familj och kompisgäng.
Jag blir själv väldigt påverkad, av allt detta, för jag tillhör fel grupp, jag tillhör
tjockisarna, för jag är tjock, så är det bara, ni ser det på alla bilder, jag har en 
hel del fett på kroppen, men även rejält med muskler.
Men givetvis har jag alltid blivit påverkad av detta. Ni kan inte gissa hur många
gånger jag fått höra elaka kommentarer om min kropp, vilket givetvis har gett
mig OTROLIGT dåligt självförtroende och självkänsla, jag skäms över min kropp,
men har aldrig brytt mig över att ändra mitt utseende, jag menar, jag ser ut som
jag gör, jag är en tjockis, men jag är inte mindre värd för det, och den enda som 
behöver vara nöjd med min kropp, är JAG SJÄLV! Så på sistone har jag faktiskt
slutat bry mig över vad folk tycker,  och då hittade jag lite energi att ändra,
för hälsans skull, för det är inte hälsosamt att vara tjock, precis lika lite som
det är att vara för smal, utan jag vill gå ner till en lagom vikt, för att undvika
fettrelaterade sjukdomar som vi har i släkten, och jag tror även att min rygg,
höfter och knän kommer må bättre av att bära lite mindre vikt.  
 
Det handlar inte om att ge efter för idealtöntarna, utan att må bra för resten av livet.
 
Jag anser att INGEN har rätt att bestämma om DU är vacker eller ful, smal eller tjock,
du ska bara vara nöjd med dig själv!
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: