Tandis

Idag ska vi iväg med Rebell till tandläkaren, han kommer till vår tränare/hovslagares stall,
redigt bra om ni frågar mig! Första gången vi har tandläkare till Rebell, så vi får hoppas
att han är fin i munnen, och att han uppför sig! Han brukar ju uppföra sig i alla annan
hantering så det ska väl gå bra. Hoppas tandis tycker att våra bett passar, annars
blir det att köpa nya!
Jag tycker att man ska ta hand om hästens tänder, speciellt unghästar och åldrande
hästar, då de ofta är dom som riskerar att få problem. En unghäst som tappar sina
mjölktänder bör man kolla över för att se så att de nya tänderna växer rätt,
och de åldrande hästarnas tänder bör ju givetvis kollas för slitningars skull.
Jag har inte lust att behöva avliva Rebell när han blir gammal, pga hans tänder,
han ska kunna äta normalt fram tills den dag han dör, tänderna ska inte vara orsaken.
Jag vet faktiskt en gammal häst, hon var väl runt 30, och två veckor innan hon fyllde
30 så tappade hon en tand, som hon svalde och den skar upp halsen på henne.
Jag tror stensäkert att det kunde förebyggts av tandläkare.
Så tänk på det när det gäller era hästar, hästen tänder är minst lika viktiga som era tänder,
om inte viktigare!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: