Vilken jädra dag....

...men Mökkur var klockren!

Vad jag pysslat med idag kommer i bilder sen, förklarar mer än att jag ska säga massa konstiga förkortningar vars hela ordlängd och betydelse är utom min kunskap.

Iallafall kom jag efter MYCKET om och men fram till stallet med hjälp av M.
Idag var det fokus på harmoni, vändningar och röststyrka.

Satte mig ner och funderade över hur jag ska lägga upp träningen för M, är inbokad två gånger i veckan nu så det händer nått. I slutet av juni ska jag börja rida på honom igen, blir lite omstart där misstänker jag.

Hur som kom jag fram till att jag måste strukturera upp M för att Mökkur ska kunna gå vidare i träningen och utbildningen. Hennes kroppsspråk måste stärkas och kommandona måste komma snabbare och tydligare.

Så idag har vi enbart tränat i skritt trots att herr M tyckte att full sken var betydligt roligare. Men efter lite traggel slappnade han av, sänkte sig och slappnade av. Han blir dock fort uttråkad så M måste jobba på sin egen fantasi ;) Han är en sån polle som ska gå korta intensiva pass på typ 10-15 min istället för 25-30 min där det inte händer så mycket.

De hade lite problem med vändningarna, M är snabb med han är snabbare och hon är lite för snabb med att ge honom lång lina och då vänder han bara in. Det var enda gången jag fick gripa in och arbeta med honom lite själv, M är lite snabb med att låta han 'vinna'/få sin vilja igenom och det går inte med mig. Jag är till synes jävligt hård med att det ska göras så som jag vill och försöker han med något annat så tar jag tillbaka han direkt. Lite gör om gör rätt tänk.

Sen vet Mökkur väldigt väl vem av oss som håller i linan, med mig vet han att det smäller om man käftar medans med matte kan man göra lite som man vill ;) Så mycket av dagens arbete handlade om att tuffa till M lite. De är fantastiskt duktiga!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: