Bengan, puss.

Idag stod det tydligen longering på schemat bestämde jag när jag kom till stallet.
Hade tänkt tömköra ut men efter som att mitt post besök på ica tog 45 min (himla klurigt det där med rekomenderat och postförskott men till slut skickades brevet) så hade inte lika mycket tid.

Men in i ridhuset, på med longerlina för nu skulle det jobbas. Började lite lugnt skritta och jogga honom med mycket övergångar, blir lika imponerad varje gång hur bra skritt, trav och avsaktningarna sitter. Halterna och galoppen där emot sitter inte alls lika bra men det var vad vi senare fokuserade på.

Men som sagt mycket upprepningar, jobbade även med att han ska lära sig 'komandot' för varvsbyte i longeringen. Och ja det gick hyffsat. Han var mestadels avslappnad och fin, arbetade i en lågform av egen vilja och styrka vilket kändes bra!

Gick över till galopp arbetet, började med att låta han rulla ett par varv i vardera varv för att värma upp och få upp ett tempo innan jag började kräva någonting. I höger var han super fin men i vänster som är det svåra varvet fick jag bryta av honom ett par gånger för att fatta rätt galopp och efter halva varvet (alla gånger på samma ställe, fjant) så bröt han av. Så där började jag att arbeta honom, att han skulle hålla igång hela vänstervarvet. Kortade upp longerlinan så att jag kunde peta på honom med pisken. Haha satan vad grinig han blev men han fattade vart jag ville komma ;)

Efter det jobbade jag skritt - galopp arbete med målet att träna upp ett allertare sinne och att han inte ska stressa upp sig. Han travade från skritten upp till galoppen men han fattade och höll igång tills jag bad han bryta av till skritt - åt det hållet är han ganska skarp. Ptro vet han precis vad det betyder!

Och sådär höll vi på i ungefär 10-15 min tills jag joggade honom ett par varv i båda varven och slutligen skrittade jag av honom. Är nöjd, galoppen har vi en del arbete kvar på men det känns som att vi börjat komma någonstans :)

Bild från augusti/september i början av inkörningen.

 

Puss.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: