Det där mer travare...

"Så ni som snackar skit om travare, kom till Mönsterås, provrid Rebell,
och säg det face to face att travare är omöjliga att ha som ridhästar.
Ord som ni skriver gömda bakom en dataskärm rör mig inte i ryggen!"

Nä nu har jag ju inte snackat skit om Rebell eller travare då jag inte har någon direkt åsikt. Jag tycker att ja, det finns fula travare som är ridna på fel sätt för att fungera som ridhästar. Men lik väl har jag suttit på dåligt och fel ridna halvblod, ponnyer etc. så det är knappast rasens fel utan ryttaren.

Sen att en travare har ett annat rörelsemönster och takt är en annan femma, man har lite att arbeta på. Och jag beundrar alla de som tar sig an ett varmblod för det är inte lätt, man har inte grunden serverad på ett silverfat. Om ni bara visste hur mycket arbete, tid, svett och tårar det ligger bakom varje travtränat numera välriden ridtravare så skulle ni nog ändra eran syn.

Jag åkte faktiskt och red Rebell vid senaste fotograferingen med Sofie. Jag var nyfiken på denna häst, nästan så jag sprängdes. Och vilken härlig häst. Förutom att han totalt satte mig på pottan i traven, jag har i regel inte svårt att sitta ner på många hästar utan brukar lösa det men icke här hade vi en kille med mycket rygg i traven o jädrar i havet vad jag inte orkade mer än ett par meter sen var mag och ryggmuskelatur slut.

Det var även länge sedan jag gjorde skänkelvikningar med sådan enkelhet i både skritten och traven, välriden med andra ord och känslig. Jag log och skrattade mig genom hela passet!




 

Underbara Rebell



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: