Duktiga jag.

Åkte från Karlskrona vid typ erhm 2 (eller var den tre? Jädra sommartid ta dig i skrevet) och begav mig till stallet.
Tömkörde ett stycke mongo Bengan.

Ja mongo var precis vad han var, han hade antagligen en del överskotts energi och desutom klurat ut lite unghäst fasoner. Så dagen till ära försökte han vända och inte på ett direkt lugnt och fint sätt utan kasta sig runt, bocka och skicka ut ett bakben för att sen försöka dra.

Dumt, jag blev skogstokig (just för att han kickade, det ska han veta att sånt gör man inte) och han gav sig inte. Vid ett tillfälle var han ungefär 20 cm från att träffa mitt ben.

Så vad gör man när unghästen dels utsätter sig själv (hade han lyckats sticka med tömmarna hängandes hade han kunnat slita sig själv sönder i munnen) och tömföraren för fara?
När han kastar sig om så testade jag först att stå ivägen och hoppa, vifta lite lätt med ena armen och hålla emot i motsatta töm. Inte en chans, hade jag inte flyttat på mig hade han sprungit på mig.
Nehep vad gör jag istället?
Självklart försökte jag driva på honom när jag kände att han började tänka tanken men det liksom hjälpte inte.

Så jag smälde till han (öppen handflata) över nosryggen när han kastade sig om.
Efter det försökte han 2 gånger till men då stod jag ivägen och han gav sig typ direkt så det gav resultat.

Snorunge! Men sen skötte han sig exemplariskt och var riktigt fin :)

Dagens utflyckt

 

och dagens muffinsbak. Blå muffins med choklad frosting gjord av choklad florsocker.
Bakade även långpanne bröd!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: