Temadag - Ulla Håkansson

Är född den 9 november 1937. Hon har under sina år hunnit med att ta hem 12 SM guld i dressyr och två SM silver i hoppning. Ulla började sin karriär i ung ålder med hoppning men när hon fick hem Ajax sadlade hon om till dressyr, mest för att han hade skadat sig i hoppningen och nu utbildats inom dressyr.

De främsta hästarna Ulla tävlade med var:
- Ajax (född 1957) e. Jovial
- Bobby 896 (född 1986) e. Urbino 430
- Alpen Topp (född 1992) e. Alpen Fürst
- Flyinge Tolstoy 701 (född 1982) e. Urbino 430
- Flyinge Flamingo (född 1969) e. Urbina 430

Varför är Ulla Håkansson min förebild?
Ulla är den enda förebild inom dressyren jag har, hennes synsätt på hur hästarna ska tränas är hälsosam för båda parter. Många säger "Jan Brink" etc men jag vet hur det går till bakom fasaden i det stallet och inget jag beundrar.

Utanför Kristianstad äger Ulla ett ridhus som från början är en gammal hötork med måtten 15 x 25 meter och där håller hon till endast de veckorna om året då det är alldeles för dåligt väder för att kunna träna utomhus.

Ulla är grunden till min syn på dressyren, att man lika väl kan träna utomhus och att allt man gör innanför fyra väggar går att göra ute bland träd, kullar och öppna fält.

Tycker att man allt som oftast glömmer bort att man bor i Sverige, där man faktiskt får rida i skogen. I Tyskland till exempel för man det inte. Ta tillvara på det! Och den naturliga framåtbjudningen.

Bild tagen av systrarna elfstrand.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: