Typiskt dressyrpass

Ett typiskt ridpass på banan för mig brukar se ut såhär:

1. Uppvärmning!
Minst 10 minuter fri skritt, sedan lite arbete med lång och låg form i skritt.
Joggar igång i det tempo Rebell trivs bäst i, samtidigt som jag gör stora volter,
byter varv ofta och har lång och låg form.
Är han för pigg brukar jag galoppera fram, först lite på fyrkanten i lite lätt sits,
sedan några varv på galoppen i lite mer samlad galopp.

2. Arbetet!
Efter uppvärmningen tränar jag på det som behövs tränas på.
Ofta blir det mycket volter, sidförande, fram och bakdelsvändingar galoppombyten,
tempoväxlingar och gångartsbyten. Här i lite högre form, som vår tränare säger, L:B-form!
Jag gör honom lyhörd helt enkelt, är han tung i handen fokuserar jag lite mer på det,
är han seg för skänkeln så arbetar vi med det. Dock är Rebell en sån häst som vill
bli psykiskt stimulerad, han försöker hela tiden lista ut vad vi frågar efter.
Tränar även ofta på dressyrprogram, så te.x. L:C1 kan Rebell göra själv nu ;)
Nej skämt åsido, men jag tror faktiskt att en häst kan memorera såna saker själv,
 och kan lättare förutsäga vad vi vill ska hända härnest.

3. Avslappning!
Efter arbetet tar vi något varv i lite avslappad galopp, lite lägre form och lätt sits.
Sedan några varv i trav, med riktigt låg hals (mulen nästan vid backen).
Detta gör vi för att han ska stretcha ut ryggen, tips från vår tränare.
Efter det blir det antingen skritt 10 minuter på fri tygel eller så hoppar vi av och
går med honom. Är det ljust så brukar vi skritta fram/av runt trekanten som vi kallar den,
en liten väg på kanske 800 m-1km som går runt ett skogsparti.



MEN!
Givetvis kan man rida dressyr i skogen!

Det gör jag jämt när jag rider ut, om inte meningen är ett kravlöst pass.
Jag värmer upp och varvar ner ungefär likadant,
men arbetet skiljer sig ju lite då. Ofta har han lite lägre form i arbetet
i skogen än på banan, L:C-formen!
Han har ju automatiskt mer framåtbjudning i skogen,
så det brukar jag ta tillvara på. Är ängarna bra så rider jag några varv där och arbetar.
Rider mycket skänkelvikning ute i skogen, och ibland även fram/bakdelsvändning.


rebell

Lite galopp på ängen, det älskar både Rebell och jag!




Nog för att jag är dressyrryttare, men Kristina är riktigt duktig ryttare,
och har ett bra sätt att skriva på!






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: