vadå har du en shettis?

Pratade med en kompis pappa här om dagen som även han har hästar. När jag sa att jag skulle flytta min polle frågade han varför jag bara skulle flytta den ena. Förklarade då att nej jag har 'bara' Bengan vilket i sin tur följdes av ett lätt skratt.

Vadå du rider väll inte på honom?
Nej självklart gör jag inte det svarade jag.

Jo vi har funderat på att köpa ett gäng shettisar, för turisterna liksom men vi kanske kan låna Bengan?
Vad ska ni då ha honom till, med tanke på att han varken är inkörd eller inriden.

Äh det är väll bara att leda runt honom i grimma, så mycket kan han väll inte göra?

Efter att jag nästan ströp honom efter sistkommande fråga förklarade jag tålmodigt att bara för att han mäter 93 cm över havet innebär inte det att han är mindre värd som häst för det. Att han minsann kan bocka, stegra och göra caprioller. Jag skulle ALDRIG kasta upp någon unge på Bengan för att denne skulle få åka runt lite. Både för att han just precis inte är inriden - jag har ridit in stora hästar och det kan minsann hoppa och fara en hel del samt för att han i senare skede ska ridas in på riktigt och då vill jag inte ha någon traumatisk upplevelse liggandes i ryggsäcken.

Tyvärr gick inte detta fram.

Jag kan bli så fruktansvärt provocerad av folk som ser ner på Bengan bara för att han är liten och inte går att rida på. Varför förtjänar han sämre hantering och utbildning än ett till exempel svenskt halvblod?
Varför skulle man slarva med inridningen på en 93 cm hög ponny när man är pedantisk på en 165 cm hög häst?!

Ska bli kul att visa någongång att Bengan är mer utbildad än hans dotters 10 åriga ponny. Suck on that!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: