Att bevara det omöjliga?

Ofta hör man historier om hästar som brytit ben, slitit av senor, leder och muskler.
Som fått vila flera flera månader i sina boxar. Varför?
För att deras ägare vill ha dom kvar. Givetvis, inget konstigt med det.
Men är det verkligen det bästa för hästarna? Det är inte ens 100% säkert
att hästarna klarar det? Att efter det där halvåret i box, så kanske de
fortfarande inte blir friska och måste avlivas iaf?
Hur många av de hästarna tror ni har kvar livsgnistan, viljan, kämparglöden
efter ett halvår, ett år på box? I en liten sjukhage?
Jag tror inte på att göra så mot en häst. Jag skulle aldrig någonsin sätta Rebell
på boxvila mer än någon månad. ALDRIG att det kommer hända.
Skulle Rebell bryta ett ben, slita av någon, då skulle han få vandra vidare.
Det skulle förstöra mig, men det vore det enda rätta mot Rebell.
Han skulle aldrig stå ut i en box, jag känner honom så pass bra att jag vågar säga det,
han får slaget om han måste stå själv en timme på morgonen, typ när vi ska på
tävling eller träning. Han står inte ut i en box, Rebell vill röra på sig, han trivs i sin
enormt stora hage, han skulle helt enkelt inte stå ut i en box eller liten sjukhage.
Och jag tror inte många hästar tål det. Jag tror enormt många hästar ger upp
psykiskt. Om dom blir friska och får gå på promenader och hage osv, så tror jag
många hästar räddas.
En lycklig häst är en frisk häst. håller ni inte med?

Postat av: Linnéa

Hej!
Min pålle blev sjuk och fick ordinerat boxvila Minst 3 månader, därefter sjukhage och efter det vara sällskap i hage ca 4 månader. Nu gick det fortare och efter knappt 4 månader får han sättas igång igen. Men jag resonerade som du innan, när han skulle stå inne dygnet runt. Dock klarade han det och blev inte så galen som jag trodde. Efter ca 2 veckor var han lugn under större delen av dagen, men blev såklart mest nöjd när de andra hästarna kom in på eftermiddagen :)

Svar: Givetvis kan man ge hästen en chans, men jag har sätt hästar som varit fullständigt GALNA under boxvila, springer fram och tillbaka, bockar och stegrar, står och skriker, jag har tillochmed sätt hästar hoppa över boxdörren under sin boxvila. Då blir det ju liksom ingen vila. Och i princip alla dessa hästar har fått avlivas sen iaf... Det är det jag syftar på, är det värt att sätta en häst som har mindre än 50% chans att återhämta sig i en box där den blir galen? Tur att din pålle mår bättre igen :)
chevalaux.blogg.se

2012-06-19 @ 00:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: