Pessoabett??

Har tänkt mycket på detta tortyrredskap de senaste dagarna.
För det är vad det är, ett tortyrredskap.
pessoa

Jag kan inte i min vildaste fantasi (och den är vild!!) förstå
hur någon människa kan vilja placera detta i sin hästs mun?!?
Jag tror att det oftast beror på okunskap, att folk inte vet
hur detta bett funkar.
Man brukar höra att det är ett hävstångsbett, men det är såååååå fel.
Ett hävstångsbett har alltid en stopprem, alltså en kedja eller en rem
under käken på hästen som gör att bettet inte kan vridas för mycket.
Med andra ord, detta bett har inget stopp, därför är det ett hissbett,
dvs det har en hisseffekt. Det finns inget stopp alls förens mundelen
tar emot den översta ringen, och som ni förstår är det väldigt mycket,
och detta säger åt hästen att höja huvudet.
Dessutom, i denna vridning av bettet så uppstår ett tryck i nacken
som säger åt hästen att sänka huvudet. Ser ni dubbeltydigheten?!
Först höja och sen sänka. Det är ju som att bromsa och gasa samtidigt.

Och pågrund av denna överrörlighet så är det i princip omöjligt
att ge någon eftergift, isåfall får du släppa tygeln helt.
Så fort
du har kontakt med hästens mun så uppstår effekterna.

Jag skulle aldrig i livet sätta detta skrot i någons hästs mun!
Aldrig någonsin, då rider jag hellre utan träns!
Ska man välja ett skarpare bett, så bör man välja ett pelham eller
kimblewick (jaktkandar)
istället för pessoa, dom är entydiga men ändå
skarpare än vanliga tränsbett.

Men kom ihåg att inget bett är skarpare än den hand om håller i tygeln!



Vad tycker ni läsare om detta bett?! Ok, trots sina dubbla effekter?!


//Sofie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: