Ett svar på en kommentar:

Emma om DEN EFTERLÄNGTADE FILMEN ÄR HÄR!:
Söt lite ponny du har, hur gammal är han? Om jag får kommentera och tycka lite så tycker jag inte alls han går i form,har ni nyss börjat jobba med de ? Och för det andra så kan man absolut inte börja jobba med hästen på tygeln om ytter tygeln glappar, hästen måste ha stöd i bettet.
Det ska bli kul att följa er :)
Hej Emma!
Visst är han :) Han är 5 i år. Har inte sagt att han går i form på filmen och formen är inget man 'jobbar' fram men det antar jag att du vet om och att du bara formulerade dig fel. Bengan har börjat muskla sig men efter som att de stora muskelgrupperna rumpa, rygg och mage tar lång tid att bygga upp kan jag inte begära en grand prix form.
Han arbetar stundvis rätt och till exempel i filmen är det en av filmsnuttarna som där han tänker rätt och är på god väg men inte där genom hela kroppen.

Jag kräver att han ska vara mjuk, följsam och lyssna på mig. Men om vi kollar på den exteriöra biten för min lilla ponny, som dels är lätt utåt tåad bak, kort hals, trång mellan ganacherna och lätt överbyggd bak (är bara ungefär 1 cm skillnad nu) så har han inte den biten på sin sida.

En häst kan absolut arbeta i en korrekt form utan stöd på vare sig inner eller ytter tygel/töm och jag har stöd på Bengan. Inte i galoppen dock ;) Ett lätt stöd för jag vill ha honom lätt i munnen, jag vill ha en känslig ponny och som man ger får man. Formen har inget med huvudets placering (fast det vet du säkert) utan hur hästen fördelar vikten och med balansen. En häst ur balans fördelar vikten på framdelen och bär inte upp sig på rumpan. Där kommer Bengans överbyggnad som ett brev på posten och pekar finger åt oss ;)

Tack! Det hoppas jag att det blir :D

Inget stöd alls, skulle vilja påstå att Norah har Conny till synes i en bra form.

Och här har vi en annan akademisk ryttare med minimaliskt stöd.

 

 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: