Bengans diet och träning [svar på fråga]

Lollo hast o foto om Tada, ny design.:
Hej!
Jag måste bara fråga hur Bengtssons tränings schema ser ut för en vecka? tycker han ser fint ut i kroppen, speciellt magen:). läste att du har han på diet (halm) men är lite intresserad av hur du tränar din lille.:)

Mina två skulle behöva bli bra mycket finare i kroppen...

Hej Lollo!
Det varierar ganska mycket beroende på hur jag jobbar, väder och hur han känns för dagen men målet brukar vara 5-6 pass i veckan. Ibland blir det bara 3 och andra går han veckans alla 7 dagar.

Men en normal vecka kan se ut såhär:
( Söndag: vila )
Måndag: Lättare dressyr i paddocken.
~30-40 min
Tisdag: Dressyr med bommar.
~40-50 min
Onsdag: Hårdare dressyrpass.
~50-60 min
Torsdag: Uterunda i skogen, inga krav alls förutom att han ska göra det jag ber om.
~4-9 km
Fredag: Dressyrpass med fokus på något vi behöver jobba på
Lördag: Longering
Söndag: Ledig

Nu har vi dock longerat mycket men ska tillbaka till ovan nämnda schema.

Att fodra med halm:
Gör jag under den perioden han är installad på box för att jag inte kan tillgodose hans tuggbehov med hö (han hetsäter mer eller mindre och skulle bli kalas rund ;) ) Det enda man ska tänka på är att de får i sig de mängderna de behöver för att tillgodose de övriga behoven.

Man får passa sig lite för proteinbrist för då kan de bli bukiga (bukiga blir dom endå när man börjar fodra mycket med halm men det ska gå över och har det inte gjort det efter en månad bör man kolla så de får i sig tillräkligt med protein) och då istället för att fodra på med mer hö kan man fodra på med lusern istället som innehåller mer protein än ett normalt hö.

Nu sommartid går han med greenguard nästan varje dag, dygnet runt. Han slipper den på dagarna ibland för att få tugga i sig lite mat. Men alternativet är att ha honom i grusad hage vilket inte känns särskilt lockande ;)

Slänger upp en gammal goding som är varje månad mellan augusti till februari tror jag! Han var RUSKIGT fet där ett tag.



Postat av: lollohast o foto

tack för svaret!

båda två mina går utan munkorg men får stå i sin box 1-2timmar så gått som varje dag så dom får vila magen lite från allt gräs. Skulle nog egentligen vilja att dom fick stå inne över natten vissa dagar så fångrisken minskar. :) Men nu jävlar ska jag komma igång med träningen så dom blir fit! :)



trevligt att jag hittat en blogg som handlar om just en shettis, har letat som tusan haha.

2012-05-18 @ 19:47:32
URL: http://loiises.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: